Doeltreffende techniekpromotie


De vraag naar technisch personeel is groot. Of het nu gaat om automotive, megatronica, elektro of civiele techniek, in alle sectoren is men op zoek naar vakmensen. 

WOW-factor ontbreekt

Onderzoek wijst uit dat bij het maken van een studiekeuze veel jongeren niet aan techniek denken. Het gevolg is een steeds groter wordend tekort aan technisch personeel. Zowel scholen als bedrijven staan voor de grote uitdaging om studenten enthousiast te krijgen voor techniek. 

Wij vinden dat bedrijven én het onderwijs veel doeltreffender kunnen laten zien hoe mooi het vak is en welke kansen er liggen. 

Technisch onderwijs vs zakelijk

Harts Productions ziet de sector van twee kanten. Naast het maken van beeldproducties voor de zakelijke markt werkt eigenaar Ferdinand Harts ook als instructeur werktuigbouwkunde in het MBO. 

Ferdinand Harts: "Met meer dan 20 jaar werkervaring weet ik hoe mooi techniek is en wat voor kansen er liggen. Ik vertel leerlingen graag dat met een vakdiploma de wereld voor hen open ligt. Maar liever nog zou ik het hen laten zien." 

De doelgroep

Succesvolle promotie begint altijd met inzicht in de doelgroep. Voor techniekpromotie zijn dat leerlingen in het voortgezet onderwijs, MBO en HBO. Deze groep behoort tot de Generatie Z (geboren tussen 1995-2010).


Insights

Generatie Z is opgegroeid met het internet, ze zijn visueel ingesteld en verwerken binnengekomen informatie razendsnel. Ze hebben een korte aandachtstboog en bepalen in een paar seconden wat wel/niet relevant is. Korte video’s kijken ze het liefst! Het gegeven dat iedereen van deze generatie een mobiele telefoon heeft, is een van de meeste kenmerkende aspecten voor Generatie Z.  Ze zijn altijd 'mobile’ en spenderen veel tijd on-line.

Beeld, beeld en nog eens beeld!

Qua content is voor Generatie Z het motto: beeld, beeld en nog eens beeld. Ze zijn dol op video, en korter is beter. Vele merken spelen hier op in met video ads van ongeveer zes seconden. Vooral voor het eerste contact met een jongere lijkt dit een ideale lengte te zijn. 

Duidelijke, authentieke en bondige berichten doen het dus het best. Humor is ook belangrijk, mits het ‘lukt’. Niets is pijnlijker dan een gefaalde poging leuk te doen.  Generatie Z heeft namelijk een ontzettend gevoelig afgestelde ‘bullshitmeter’. 

Wij kijken verder

Samengevat is het doel om in de communicatie snel 'straight to the point' te komen waarbij de WOW-factor niet ontbreken mag.  Harts Productions heeft al vele beeldproducties voor bedrijven gemaakt en durft zichzelf hierin een  professionele samenwerkingspartner te noemen.  We kijken verder dan het beeld laat zien. 

Adhoc en ongefundeerde communicatie-activiteiten leveren vaak niet het gewenste respons op en zijn daarom vaak een dure kostenpost. Harts Productions kijkt kritisch naar wat beeldcommunicatie bijdraagt aan de doelstellingen.  

 

Een deel van deze tekst is een bewerking van het artikel van Diederick Ubels op Marketingfacts.nl.

 

 

Impressie van onze werkvelden

It is not permitted without authorization from Harts Productions to use images from this site to distribute or reproduce.